Dobedo. Veerkracht stimuleren door kunst en creativiteit.

In M geloven we in de kracht van kunst. Het museum kan een veilige haven zijn, maar ook een creatieve plek waar deze ontdekkingsreis kan starten of verder lopen. M wil een plek zijn waar kinderen en volwassenen levenslessen kunnen ontplooien. Kunst biedt immers een nieuw perspectief op jezelf en de wereld. Kunst wakkert creativiteit en speelsheid aan, stelt in vraag, daagt uit en opent de blik.

Het kinderboek De reis van Dobedo en van de arend met Hoogtevrees, van kinderpsychiater Greet Dupont en auteur Peter Verhelst, ligt aan de basis van een intense samenwerking tussen M en de Leuvense school Mater Dei. 

Naar aanleiding van het boek kwam tijdens het schooljaar 2018 en 2019 de Dobedo-academie tot stand, dat kinderen helpt om op zoek te gaan naar hun identiteit en mentale kracht. De kinderen ontdekten zo op een speelse en open manier hun eigen talenten en die van de anderen. Het sterkte hun vermogen tot zelfbewustzijn, hun reflectieve vaardigheden en zelfvertrouwen, maar ook hun respect en empathie. 

De Dobedo-academie was een mooi avontuur: de ervaringen en nieuwe inzichten zijn nu verwerkt in de bestaande workshops rond veerkracht, die M aanbiedt aan het onderwijs. Het kloppend hart hierbij blijven de kunstwerken, de museumzalen en het vernieuwde M-atelier. Een benefietveiling en giften via M-LIFE brachten in totaal € 32.700 op voor het kunsteducatieproject.

Andy Merregaert
© 
Andy Merregaert

Hoe zag een Dobedo-week eruit?
Het project bracht kinderen, leerkrachten en hun ouders samen rond het thema van gevoelens en verlangen, en dit op een creatieve manier. In de Dobedo-academie gingen ze samen op ontdekkingsreis.

Een hele week lang werden de kinderen ondergedompeld in het museum en de wereld van Dobedo. Tijdens dit avontuur gingen de kinderen op zoek naar hun dromen, naar wie ze zijn en wat ze willen worden. Elke ochtend startten de kinderen met hetzelfde ritueel, een klein gesprek en een paar meditatie- en tekenopdrachten. Daarna volgden telkens verschillende workshops in het museum of in de tuin. Circus, muziek, tekenen, schilderen, dans, gezond koken … het kwam allemaal aan bod. De dag werd telkens afgesloten met een reflectiegesprek, een yoga oefening en de Dobedo-groet.

De kinderen ontdekten zo op een speelse en open manier hun talenten en die van de anderen. De laatste dag van de week toonden ze in het museum hun talenten aan ouders, klasgenootjes, familie en museumedewerkers.

“Je kon als leerkracht een leuke/andere band opbouwen met de leerlingen en het was tof om te zien dat bepaalde leerlingen echt wel meer open konden bloeien.”
Marlies, leerkracht 4de leerjaar
Andy Merregaert
Website made by MINSKY